czwartek, 10 lipca 2008

Do posiadaczy laptopów, noteboków

Moja sympatyczna bardzo znajoma potrzebuje Waszej pomocy. Jest ona szczęśliwą posiadaczką laptopka, na którym współistnieje Debian, Ubuntu 8.04 i gdzieś tam XP. Jest zaniepokojona tym wątkiem. Prosiła mnie o podanie wyników u mnie, ale, że ja mam desktopa - niestety - nie mogę pomóc, u mnie ta funkcja (liczenie parkowań głowicy) nie działa.
W związku z tym proszę w Jej imieniu o pomoc i wykonanie następujących czynności ( prośba skierowana do uzytkowników Ubuntu 8.04 z Kernelem "19" i/lub "16" - zaznaczajcie, na jakim Kernelu robiliście testy):
1/ Zainstaluj z repo smartmontools,
2/ Uruchom program z terminala komendą
sudo smartctl -a /dev/.... (tu wpisz sda lub hda - w zależności, jak system oznacza dysk u Ciebie)
3/ Odszukaj pozycję Load_Cycle_Count i zapisz wyniki.
4/ Popracuj dowolnie 60 minut i powtórz test, zapisz to samo wskazanie (chodzi nam o uchwycenie ilości
parkowań głowicy w czasie 60 minut).
Wyślij mi wynik, lub wstaw tutaj, ja przekażę dalej. No i możesz spokojnie odinstalować smarta.

4 komentarze:

Robert Trzciński pisze...

Niestety, ja nie pomogę... ale mogę przyłączyć się do apelu w kierunku posiadaczy "nołtbuków" (albo jak w żartach mówi mój ojciec: "laptoków"). Pomóżcie, z łaski swojej kobitce.

Anonimowy pisze...

ja na notebookach mam tylko Windowsy :P na czymś trzeba pracować :D

B.Jakubowska pisze...

matipl: A Twoje notebooki nie lubią Linuksa? Szkoda...

Kubecz3k pisze...

Witam.
Niestety sposób przeprowadzenia testu nie jest miarodajny. Z tego powodu iż jeśli na danym laptopie problem występuje i po godzinie wartość skoczyła znacznie, to jeśli przeprowadzimy test drugi raz tylko tym razem będziemy na komputerze mieć uruchomiony program który regularnie i często odczytuje dane z dysku twardego to wartość ta może nie skoczyć w ogóle (np oglądanie filmu bądź odsłuchiwanie muzyki z dysku twardego). Dzieje się tak dlatego, iż w wypadku takiego regularnego czytania z dysku, odstęp pomiędzy kolejnymi odczytami danych jest zbyt mały aby głowica została zaparkowana (w uproszczeniu).

Co do prośby, wykonywałem kiedyś taki teścik na systemie który miał kernel 2.6.22, i w ekstremalnych warunkach głowica była parkowana nawet 2 razy w przeciągu minuty. Samo źródło problemu (jeśli to w ogóle uznajemy za problem), nie leży w systemie operacyjnym a raczej w sprzęcie. (Choć da się zagadnienie kontrolować na poziomie programowym (systemu operacyjnego)).
Na pocieszenie powiem, iż u mnie na Windows Xp dysk zachowywał się identycznie.